En porttelefon kan bidra til økt sikkerhet og fleksibilitet for brukere og beboere i bygårder, blokker og lignende bygninger. Men hva er det egentlig, hvordan fungerer det og når kan det komme til nytte?
Her forklarer vi deg alt du trenger å vite på en enkel og oversiktlig måte.
En porttelefon eller dørtelefon er en kommunikasjonsløsning som er vanlig å ha i boligkomplekser der beboerne deler en felles hovedinngangsdør. Vi kan for eksempel nevne boligblokker og bygårder, men også kontorlokaler i typiske sentrumsbygninger.
Porttelefonen har typisk fire eller flere knapper, som hver er dedikert til hver sin bolig eller kontorenhet i bygget. I tillegg har den en mikrofon og i mange tilfeller et kamera.
Dersom besøkende ringer på knappen til en bolig, vil beboeren kunne besvare «anropet» direkte via en knapp i leiligheten, egen telefon eller via en mobilapp fra hvor som helst.
Den besøkende kan slik gjøre seg til kjenne, og beboeren kan velge å låse opp inngangsdøren for vedkommende.
Den kanskje største fordelen ved å ha en porttelefon, er at den bidrar til ekstra sikkerhet for beboerne i bolig- eller kontorkomplekser. Foruten inngangsdøren til hver leilighet (som også har egne låser), må besøkende også gjennom en felles hovedinngangsdør.
Dette kan for mange gi ekstra sikkerhet i hverdagen. Eldre som bor i boligkomplekser kan for eksempel oppleve at en porttelefon gir ekstra beskyttelse mot innbruddstyver og andre med uærlige hensikter.
En annen fordel med porttelefon, er at beboeren i mange tilfeller både kan snakke med og se den som ringer på døren. I tillegg kan man (avhengig av systemet) åpne opp døren for andre selv om man ikke er hjemme.
Vi i Servicesentralen Lås og Nøkkel AS har hjulpet våre kunder med tilpassede nøkkel- og adgangsløsninger i 65 år. Dersom du ønsker mer informasjon om bruk av porttelefon, hjelper vi deg gjerne.
Vi tilbyr løsninger av høy kvalitet, enten du har behov for dørtelefon eller andre adgangssystemer.
Kontakt oss i dag for en befaring, eller stikk innom butikken vår på Majorstuen!